Isnin, 29 Mei 2017

Giveaway Duit Raya RM100 By Elsaalicious & Sponsors


www.facebook.com/ronaldmohoni
www.instagram.com/ronaldmohoni/
Email: nald84@gmail.com

Semenjak kembali ke dunia blogging, ini adalah kali pertama saya menyertai giveaway yang dianjurkan oleh blogger lain. Menang atau tidak itu tidak penting, yang penting saya join sebab ingin memeriahkan suasana.

Ceritakan pengalaman seronok dan nakal anda masa kumpul duit raya:-

Ok,  masa zaman kanak kanak saya tidak ada pengalaman kumpul duit raya,  kerana saya pada masa itu bukanlah dari keluarga yang beragama islam dan dalam kampung pun majoriti bukan beragama islam.

Pengalaman saya mengumpul duit raya hanya berlaku apabila saya bersekolah di SMK Terusan Sugut,  Beluran, Sandakan. Untuk makluman, SMK Terusan Sugut, terletak disebuah pulau iaitu Terusan Sugut (majoriti penduduk beragama Islam),  yang terletak di kuala sungai sugut, Info lanjut,  cari kat google.

Saya bersekolah di sana selama 3 tahun.  setiap kali Hari Raya saya dan rakan rakan yang tinggal jauh tidak akan balik kampung kerana faktor pengangkutan, kerana satu satunya cara untuk balik kampung ialah dengan kapal atau bot merentasi lautan,  dengan kos yang mungkin tinggi pada masa itu.

Oleh kerana tidak dapat balik bercuti, saya dan kawan kawan akan meronda seluruh pelusuk pulau untuk berhari raya. Baju melayu,  pinjam dengan kawan. Setiap kumpulan berjumlah 8 atau 9 orang.

Antara pengalaman yang lucu ialah, mula mula tuan rumah hidangkan kuih raya dan tuan rumah akan masuk ke dapur untuk membuat air.  Semasa tuan rumah membuat air,  kami pun menghabiskan kuih raya dengan memasukkan ke dalam poket baju melayu. Bayangkan,  kuih raya habis,  sebelum air dihidangkan. Tuan rumah pun terperanjat.

Tentang duit raya,  nasiplah kalau dapat rm1. Selalunya jarang. Tapi paling best kalau dapat makan ketupat dan rendang. Cuma ketupat dan rendang tak boleh masuk poket. Sepanjang cuti raya,  inilah kerja kami,  setiap hari tukar ahli kumpulan dan pergi beraya dari rumah kerumah,  sehinggalah persekolahan bermula.  Sekian.

7 ulasan:

Unknown berkata...

hahaha nakal betul nie eh. nasib baik tak ambil balangnya sekali hahaha

terima kasih join. elsa dah update dalam list. goodluck :*

Lea Azleeya berkata...

Gut luckkkkkk.. :)

Ronaldmohoni berkata...

Elsa@ terima kasih
Lea@ terima kasih.

Cik Lily Putih berkata...

good luck sis

Ronaldmohoni berkata...

Cik lily putih@ tq, but i am bro. Hehe

iam.umifuzy berkata...

hahaha...mmg terbaik and interesting pengalaman gitu..pengalaman yg sy pasti Ronald akan kenang sampai bila2 kan
https://umifuzy.blogspot.my/2017/06/giveaway-duit-raya-rm100-by.html

Mardhiyyah Rosli berkata...

assalamualaikum,
singgah blogwalking dari GA yang sama

https://lovelysunshine93.blogspot.my/2017/05/giveaway-duit-raya-rm100-by.html

Lazada 11.11 Blogger Contest: The Biggest One Day Sale!

Akhirnya kita bertemu lagi. Kali ini saya ingin berkongsi tentang sale besar-besaran di Lazada. Lazada kembali lagi dengan Lazada 11.11 Blo...