Sabtu, 22 Julai 2017

3 Sebab Lelaki Wajib Jadi Bendahari Keluarga

Baru-baru ini saya telah membaca sebuah buku tentang pengurusan kewangan peribadi, tulisan seorang perancang kewangan. Beliau telah menyatakan bahawa wanita harus memainkan peranan yang lebih dalam menguruskan kewangan keluarga. Tetapi saya ingin mengemukakan 3 sebab lelaki wajib jadi bendahari keluarga.

1. Kurang Nafsu Membeli-Belah
Kebanyakan lelaki selalunya kurang nafsu membeli-belah dibandingkan wanita. Kita tidak boleh nafikan, wanita memang gemar bab-bab membeli-belah. Ada -ada sahaja yang dibeli, pantang nampak baju, kasut, handbag dan sebagainya, pasti nak beli.

2. Pandai Mengawal Emosi
Selalunya lelaki pandai mengawal emosi dan mampu bertindak waras, walaupun tertekan. Berbanding wanita yang gemar melayan emosi dan asal sahaja tertekan gemar shopping dan lepak lepak makan kat luar, kononnya release tension. Sebab itu wanita ini selalunya senang dipujuk rayu oleh jurujual untuk membeli produk mereka.

3. Cepat Membuat Keputusan
Wanita selalunya lambat membuat keputusan. Selalunya, mereka akan meminta pandang orang lain dahulu sebelum membuat keputusan. Lelaki selalunya cepat membuat keputusan dan mampu membuat pertimbangan yang baik.

Sorry kalau ada wanita yang tersinggung dengan tulisan saya, tapi itulah hakikatnya dan kebanyakan wanita begitu. Namun, ada juga wanita yang bagus dalam pengurusan kewangan, takpa, post akan datang saya akan sentuh jenis-jenis lelaki yang tak layak menjadi bendahari keluarga. Sekian

4 ulasan:

Lea Azleeya berkata...

hehehe.. betul ke niiii.. ekeke.. dtg singgah sini n follow..

Aisya Ismail berkata...

Tapi kan.. tapi kan.. duit lagi selamat di tangan perempuan yang dah bergelar isteri.. ok bye..

Syakilla Azam berkata...

Boleh caya ke ni... ia bergantung pada persepsi masing2.. as long as tanggungjawab, lelaki ke pompuan ke semua layak untuk jadi ketua ke bendahari ke, setiausaha ke..kih kih

Sii Nurul berkata...

Hahaha .. kalau pendapat sy lahr kan,, perempuan mmg nafsu membeli belahnya tue kuat.. tetapi dr segi perbelanjaan dlm rumah perempuan lgi byak tahu apa yg kurang/ lebih dan tahu nak beli brg yg murah..

Semuanya bergantung dgn pasangan masing2..

Lazada 11.11 Blogger Contest: The Biggest One Day Sale!

Akhirnya kita bertemu lagi. Kali ini saya ingin berkongsi tentang sale besar-besaran di Lazada. Lazada kembali lagi dengan Lazada 11.11 Blo...