Ahad, 23 April 2017

Takaful, Simpanan Dan Pelaburan

Baru-baru ini, saya telah membuka akaun Maybank yang baru. Semasa membuka akaun baru, pihak Maybank telah menawarkan salah satu produk mereka iaitu Takaful+Simpanan+Pelaburan, serendah RM100 sebulan.

Tanpa berfikir panjang, saya melanggan produk tersebut serendah RM100, kerana saya belum memilik takaful. Saya juga terpaksa melakukan simpanan paksa dan setiap tahun akan dibayar dividen 3% hingga 9% setahun.

Yang menariknya, dari RM100, hanya 30% dicarumkan didalam takaful untuk tahun pertama dan 70% simpanan+pelaburan. Tahun kedua, hanya 15% dicarumkan didalam takaful dan 85% simpanan+pelaburan. Tahun ketiga, 100% simpanan+pelaburan, takaful tidak perlu lagi, cukup dua tahun.

Walaupun kita hanya mencarum takaful selama 2 tahun, kita akan mendapat perlindungan jika hilang upaya, mati dan menghidap salah satu dari 16 penyakit kritikal, selagi kita melakukan simpanan dan tidak menamatkannya. Opps, saya bukan ejen ya, saya sendiri melanggan produk ini. Sekian.

Tiada ulasan:

Lazada 11.11 Blogger Contest: The Biggest One Day Sale!

Akhirnya kita bertemu lagi. Kali ini saya ingin berkongsi tentang sale besar-besaran di Lazada. Lazada kembali lagi dengan Lazada 11.11 Blo...