Sabtu, 28 Oktober 2017

Bajet 2018 Dari Kacamata Ronaldmohoni

Dari kacamata saya, bajet 2018 tidak ada kejutan. Namun saya tertarik dengan beberapa perkara:-

1. ADAM50: Anak yang lahir dari Januari 2018 hingga December 2022 akan mendapat rm200 dalam bentuk pelaburan yang akan dilaburkan di dalam ADAM50. Isteri saya cakap, sudah sampai masanya untuk menimang cahaya mata. Pendapat saya, berapalah sangat rm200 tu.

2. BR1M: Kekal, tiada kenaikan. Harap-harap harga barang pun tiada kenaikan.

3. PTPTN: Diskaun 20 peratus jika bayar habis, dilanjutkan sehingga December 2018. Harap-harap, 2018 hutang PTPTN saya selesai. Kepada peminjam PTPTN, pandai pinjam pandai bayar, hutang mesti bayar.
Faham.

4. Buku bebas dari gst: Ya ini saya suka, harap-harap harga buku akan semakin murah, sebab saya ini ulat buku, bolehlah saya membeli buku dengan lebih kerap.

5. Kedai Rakyat 1 Malaysia: Bilangan KR1M akan ditambah. Nampaknya bolehlah saya mengintai peluang, mana tahu mendapat peluang untuk memilik KR1M.

Rasanya 5 perkara ini sahaja menarik perhatian saya. Akhir sekali, tiada guna pembangunan infrastuktur jika rakyat banyak yang hidup susah dan kerajaan harus adil, jangan hanya lebihkan kakitangan awam. Sekian.

1 ulasan:

Galaksi Viral berkata...

Oh, buku bebas gst. GV tak perasan pula masa bajet 2018 ari tu. Mmg bagus sangat tu. :D

Lazada 11.11 Blogger Contest: The Biggest One Day Sale!

Akhirnya kita bertemu lagi. Kali ini saya ingin berkongsi tentang sale besar-besaran di Lazada. Lazada kembali lagi dengan Lazada 11.11 Blo...